White paper, red glitter paper, pink glitter paper, coloured light filters, lights. The works of Kurt Buchwald, GDR 1985 and Jiri Kovanda, CSSR after 1968, a white piece of paper held up in protest in Jena 1970, in Belarus 2020, in Kazakhstan 2019, in Beijing 2020, a white piece of paper pinned to a window, a worker on strike holding A4 paper with a written statement and her ID into the camera, flags hiding the protestors’ bodies. Going, being, emerging from: underground, under the surface, the shadows. The power of invisible undercurrents. Invisibility as protection. Invisibility as violence. The invisibility of some forms of violence. The invisibility of something that cannot be captured by the instruments of perception. The invisibility of something that is made invisible by the instruments of perception and the invisibility of something that is not at all moving. Elske’s experience of the 1989/90 revolution, Olia’s experience of the 2020/21 revolution, Asef Bayat’s concept of the non-movement in the revolution in Egypt, Ewa Majewska’s concept of weak resistance in the feminist mobilisation in Poland, Vaclav Havel’s concept of parallel structures in Czechoslovakia, Johanna Hedva’s “Sick Woman Theory,” gestures of holding (paper, lights, camera), everything, nothing.
Weißes Papier, rotes Glitterpapier, rosa Glitterpapier, farbige Lichtfilter, ein paar Lampen. Die Arbeiten von Kurt Buchwald, DDR 1985 und Jiri Kovanda, CSSR nach 1968, ein weißes Blatt Papier, das aus Protest hochgehalten wird, in Jena 1970, in Weißrussland 2020, in Kasachstan 2019, in Peking 2020, ein weißes Blatt Papier, das an ein Fenster gepinnt ist, eine streikende Arbeiterin, die ein A4-Papier mit einem Statement ihrer ID-Karte in der Hand hält. Fahnen, die die Körper von Demonstranten verdecken. Verschwinden, da Sein, Auftauchen: im Untergrund, unter der Oberfläche, in den Schatten. Die Kraft der Strömungen, die im Verborgenen bleiben. Unsichtbarkeit als Schutz. Unsichtbarkeit als Gewalt. Die Unsichtbarkeit einiger Formen von Gewalt. Die Unsichtbarkeit von etwas, das die Instrumente der Wahrnehmung nicht erfassen. Die Unsichtbarkeit von etwas, das die Instrumente der Wahrnehmung unsichtbar machen. Die Unsichtbarkeit von Dingen, die sich nicht bewegen. Elskes Erfahrung der Revolution 1989/90, Olias Erfahrung der Revolution 2020/21, Asef Bayats Konzept der Non-Movements während, nach und vor der Revolution in Ägypten, Ewa Majewskas Konzept der Weak Resistance in der feministischen Mobilisierung in Polen, Vaclav Havels Konzept der Parallelstrukturen in der Tschechoslowakei, Johanna Hedvas „Sick Woman Theory“, Gesten des Festhaltens (Papier, Licht, Kamera), nichts, alles.