An email conversation and a series of images perform a movement from a work by East German artist Gabriele Stötzer from the late 1980s to a performance by Elske Rosenfeld from 2013. In the works – and in text fragments from Brazilian artist Lygia Clark’s “Breviary of the Body” (Brasil, Paris, 1970s) – body parts and gestures appear and mark a political space that opens on the point of overlap between a person’s constitution as body and context- or culture-bound experience. The flyer needs to be unfolded and turned several times in order to be read – inviting its own sequence of hand movements.
Developed for: „Up Till Now – Reconsidering historical performances and actionist art from the GDR”, GfZK Leipzig, May 2013
Ein Briefwechsel und Bilder beschreiben eine Bewegung von einer Arbeit von Gabriele Stötzer aus dem Archiv hin zu einer aktuellen Performance von Elske Rosenfeld und Ingrid Cogne. In den Arbeiten – und in Textfragmenten aus Lygia Clarks “Breviary of the Body” (Brasilien/ Paris, 1970er) – tauchen Körperteile und -gesten auf, die an der Schnittestelle zwischen körperlicher Konstituiertheit und kontextgebundener Erfahrbarkeit einen jeweils spezifischen politischen Raum markieren. Das Entfalten und Drehen des Blattes, wenn es gelesen wird, lädt wiederum eine eigene Abfolge von Handbewegungen/Gesten ein.
Entwickelt für „Up Till Now. Wiedervorlagen historischer Performances und Aktionskunst aus der DDR”, GfZK Leipzig, Mai 2013