Singer-songwriter, punk and dissident Kalle Winkler (1960-1994) was the driving force behind a group of young (East) Berliners who took over the border watchtower at Schlesischer Busch in Berlin Treptow in 1990, saving it from demolition, and redesignated it as “The Museum of Forbidden Art”. With the exhibition “Avantgarde und Mahnmal zugleich sein” (Being Avant-garde and Memorial at Once) Flutgraben e.V. brings the post-89 history of the border tower into focus, thus making accessible and archiving the emergence and background of its own ongoing artistic and theoretical engagement with the site. Alongside my own video piece, the exhibition contained a collection of materials about the post-89 history of the tower put together by Christine Brecht.
Prior to the exhibition, I spent a number of days in the tower, in seclusion from the outside world, only bringing some of Kalle Winkler’s writings, a few photos of his and minimal props with me. A video camera documents my attempts to reconnect with Kalle in the tower – which had become the centre of his activities during his final years. It is a process during which I am perpetually being pushed upon the painful disjuncture between the promise of the socialist project and its East German reality that pervades Kalle’s biography and family history. A series of gestures work through – or, possibly, simply act out – the ongoing encounter with this chasm, as I try to inhabit Kalle’s story in a way that nonetheless remains loyal to his persistent, urgent belief in such a promise.
Produced for:
Avantgarde und Mahnmal zugleich sein (“Being Avant-garde and Memorial at Once”), April 29th to 14th June 2011, Grenzwachturm Schlesischer Busch, Berlin Treptow
A project of Flutgraben e.V. in cooperation with Grenzläufte e.V., Concept and Realisation: Christine Brecht and Elske Rosenfeld, with financial support by Kulturamt Treptow-Köpenick
Der 1981 nach Westberlin ausgebürgerte Liedermacher und Dissident Kalle Winkler (1960-1994) gehörte zu einer Gruppe junger (Ost-)Berliner, die sich 1990 den Grenzwachturm am Schlesischen Busch in Treptow aneigneten und damit vor dem Abriss bewahrten und ihn zum „Museum der Verbotenen Kunst“ umwidmeten. Als Teil der Programmierung des Turms erschließt sich Flutgraben e.V. mit der Ausstellung „…Avantgarde und Mahnmal zugleich sein“ nun die Vorgeschichte der eigenen Nutzungspraxis. Neben meiner Videoarbeit war eine von Christine Brecht im Obergeschoss zusammengestellte Materialschau zur Nachwendegeschichte des Turms zu sehen.
Vor Beginn der Ausstellung zog ich mich mehrere Tage lang mit Texten Kalle Winklers, Fotos aus seinem Nachlass und ein paar wenigen Requisiten in den Turm zurück – den Lebensmittelpunkt seiner letzten Jahre bis zu seinem Unfalltod. In Videoaufnahmen dokumentiere ich meine Versuche, eine Verbindung zu Kalle herzustellen – ein Prozess, in dem ich mich unablässig mit der Kluft konfrontiere, die sich in seiner Biographie zwischen Versprechen und Realität des Sozialismus offenbart. In einer Reihe von Gesten versuche ich eine Aneignung von Kalles Geschichte, die seinem zähen, dringlichen Glauben an ein solches Versprechen treu zu bleiben vermag.